Ministerstwo Edukacji Narodowej w 1999 roku wprowadziło rozporządzeniem ocenę opisową- model bez stopni, ale klasyfikacyjny. Wymogi wprowadzonej reformy oświatowej narzuciły nauczycielowi zweryfikowanie istniejących sposobów oceniania dziecka, zwłaszcza w pierwszym etapie kształcenia. Tradycyjny sposób oceniania przy pomocy stopni był od dawna krytykowany i uznawany za nie spełniający wymogów współczesnej edukacji. Stopnie były odbierane jako nagroda lub kara, i tylko w niewielkim stopniu informowały ucznia o jego postępach. Ocena opisowa uwzględnia indywidualny rozwój dziecka, co jest bardzo istotne w młodszym wieku szkolnym.
Prawidłowa ocena opisowa powinna : 1. Uwzględniać możliwości dziecka ; 2. Brać pod uwagę wkład pracy dziecka ,jego wysiłek i chęci; 3. Dawać informację o tym , co już dziecko umie, nad czym musi popracować i jak to zrobić; 4. Eliminować niezdrową rywalizację o ocenę cyfrową; 5. Nie etykietować dzieci; 6. Nie zawierać krytyki dziecka; 7. Nie pełnić funkcji nagrody czy kary;
Prawidłowo sformułowana ocena opisowa musi spełniać trzy podstawowe funkcje:
• korekcyjną (co trzeba zmienić w pracy z uczniem , aby uzyskać lepsze efekty); • informacyjną ( co uczniowi udało się poznać, opowiadać, zrozumieć, jakie zdobył umiejętności); • motywacyjną ( zachęca do podejmowania dalszego wysiłku, wskazuje na możliwość osiągnięcia sukcesu oraz daje uczniowi wiary we własne siły).
Cele oceniania: • poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie, • pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju, • dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia, • motywowanie ucznia do dalszej pracy.
Zasady oceniania: • ocenianie jawne i systematyczne; • bieżące informacje na temat aktualnego poziomu osiągnięć uczniów przekazywane są rodzicom w formie i częstotliwości zgodnej z oczekiwaniami; • dokumentacja procesu oceniania każdego ucznia jest gromadzona i przechowywana do końca danego roku szkolnego; • na ocenę z zajęć edukacyjnych nie ma wpływu zachowanie ucznia; • nauczyciel ma prawo do modyfikacji zasad oceniania z ważnych powodów wynikających z procesu planowania pracy ucznia i nauczyciela.
Sposoby oceniania uczniów: 1.Ocenianie bieżące: ustna ocena wobec całej klasy lub indywidualna (pochwała lub zachęta do dalszej aktywności), pisemna ocena w postaci króciutkiej informacji w zeszycie ucznia, albo w postaci stempelka , ocena w postaci dużej litery alfabetu w dzienniku lekcyjnym, A – wspaniale B – bardzo dobrze C – ładnie D – postaraj się E – pomyśl F – pracuj więcej oceny w postaci stempelków w zeszycie ucznia oraz na kartach pracy ( edukacja polonistyczna, matematyczna, przyrodniczo- społeczna ) Z edukacji artystyczno- tecznicznej ocena w postaci stempelka na pracy plastycznej i na końcu zeszytu przedmiotowego (jako informacja dla rodziców). Z edukacji motoryczno- zdrowotnej ocena w postaci stempelka na końcu zeszytu ( jako informacja dla rodziców).Z edukacji artystyczno- technicznej uwzględnia się przy ocenianiu: estetykę pracy, zaangażowanie dziecka, ilość wykorzystanych materiałów do wykonania pracy ( w zależności od techniki) , ład i porządek na stanowisku pracy. Z edukacji motoryczno- zdrowotnej uwzględnia się przy ocenianiu: stopień indywidualnego zaangażowania ucznia, aktywność, wysiłek włożony w wykonywane ćwiczenie, grę, zabawę ....... Ze wszystkich wyżej wymienionych edukacji ocena w postaci dużej litery alfabetu w dzienniku lekcyjnym.
Kryteria:
Wspaniale - otrzymuje uczeń, który: - posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania zintegrowanego w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz - biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych zgodnych z programem danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy lub - osiąga sukcesy w konkursach, zawodach sportowych i innych na szczeblu gminnym lub wojewódzkim. (Zapis w dzienniku lekcyjnym A)
Bardzo dobrze
- otrzymuje uczeń, który: - opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania zintegrowanego w danej klasie, oraz - sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem zintegrowanym danej klasy, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach. ( Zapis w dzienniku lekcyjnym B)
Ładnie - otrzymuje uczeń, który: - opanował wiadomości określone programem nauczania zintegrowanego w danej klasie - poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne. (Zapis w dzienniku lekcyjnym C)
Postaraj się
- otrzymuje uczeń, który: - nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania zintegrowanego w danej klasie - rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne o średnim stopniu trudności. (Zapis w dzienniku lekcyjnym D)
Pomyśl
- otrzymuje uczeń, który: - ma braki w opanowaniu wiedzy i umiejętności, ale braki te nie przekraczają możliwości uzyskania wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki oraz - rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne typowe o niewielkim stopniu trudności przy pomocy nauczyciela. (Zapis w dzienniku lekcyjnym E)
Pracuj więcej - otrzymuje uczeń, który: - nie opanował wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania zintegrowanego w danej klasie, a braki w wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy - nie jest w stanie rozwiązać(wykonać) zadań o niewielkim stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela. (Zapis w dzienniku lekcyjnym F)
Uczniowie piszą sprawdziany, dyktanda, (testy) zaplanowane zgodnie z rozkładem materiału. Sprawdziany dotyczą materiału bieżącego. Pozwalają ocenić osiągnięcia dziecka w danym okresie, sprzyjają pracy, sprawdzają trwałość zdobytych umiejętności, uwidaczniają postępy, wykrywają problemy, uczą dziecka systematyczności, koncentracji, spostrzegawczości, są zapisem pracy dziecka. Pisemne prace sprawdzające gromadzone są w indywidualnych teczkach dzieci. Na zebraniach, wywiadówkach udostępniane są do wglądu rodzicom. Dla nauczyciela są także wykładnikiem efektywności pracy, dla rodziców informacją o osiągnięciach dziecka.
Za wykonanie każdego zadania w sprawdzianie (teście) uczniowie zdobywają określoną liczbę punktów. Za cały sprawdzian dzieci otrzymują ocenę opisową lub stempelek ( w zależności od ilości uzyskanych punktów)
100% - 95% bardzo dobrze 94% - 75% ładnie 74% - 51% postaraj się 50% - 31% pomyśl 30% - 0% pracuj więcej
Uczniowie, którzy wykonają poprawnie wszystkie zadania ( w sprawdzianie) i zadanie dodatkowe otrzymają- wspaniale.
Kryteria oceny dyktanda
1 bł. wspaniale
1 bł. bardzo dobrze
2- 3 bł. ładnie
4-5 bł. postaraj się
6-7 bł. pomyśl
8 i więcej bł. pracuj więcej
2. Ocenianie okresowe- ocena opisowa.
3. Ocenianie końcowe- opisowa ocena klasyfikacyjna na koniec roku szkolnego. Zamiast świadectwa ze stopniami z edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczo- społecznej, artystyczno- technicznej, czy motoryczno – zdrowotnej, uczeń i jego rodzice otrzymują świadectwa, na którym zbiór zdań opisuje zachowanie i postępy w nauce.
Ocenie bieżącej, okresowej i końcowej podlegać będzie również zachowanie ucznia. Ocenie tej podlegać będą następujące aspekty:
1. Kontakty z rówieśnikami; nawiązywanie kontaktów; jakość kontaktów. 2. Współdziałanie w grupie rówieśniczej: pozycja w grupie; działanie w grupie. 3.Kontakty z dorosłymi: wyczucie dystansu; przyjmowanie uwag i poleceń. 4. Zachowanie w różnych sytuacjach na terenie szkoły; bezpieczne poruszanie się na terenie szkoły; dbanie o bezpieczeństwo własne i kolegów; kulturalne zachowanie podczas przerw, uroczystości szkolnych, wycieczek, spożywania posiłków; wzorowe pełnienie obowiązków dyżurnego; unikanie używania brzydkich słów; stosowanie zwrotów grzecznościowych; dbanie o porządek na ławce i w plecaku. 5. Aktywność podczas zajęć, a także uczestnictwo w konkursach, uroczystościach szkolnych, zajęciach pozalekcyjnych. 6. Frekwencja i punktualność. 7. Wkład pracy i wysiłek wkładany w wykonywanie powierzonych zadań.
Prace domowe
Uczeń zobligowany jest do rzetelnego i systematycznego odrabiania prac domowych. Uczeń powinien usprawiedliwić brak pracy domowej przed lekcją. Nie zgłoszenie braku pracy domowej skutkuje ustnym upomnieniem. Nauczyciel systematycznie kontroluje prace domowe. Nauczyciel decyduje o sprawdzeniu i ocenie pracy ucznia. Sprawdzane prace domowe zaznaczone są znaczkiem (V). Praca sprawdzona oceniona jest stempelkiem. Opracowała: Jolanta Szymańska
Nauczycielka Szkoły Podstawowej im. Stanisława Moniuszki w Kalinowej
|